- התנהגות עצורה
ביישנות, הימנעות או זהירות ממצבים חדשים ובלתי מוכרים, איפוק עצמי. - מאפיינים של חרדה חברתית
מעל ל-90% מהילדים עם אילמות סלקטיבית סובלים מחרדה חברתית. חוסר נוחות במפגשים עם אנשים, כאשר חשים בלגלוג או בקורת, כאשר נמצאים במרכז תשומת הלב. פרפקציוניזם. איפוק במתן שתן, הימנעות מאכילה ליד אנשים אחרים. - יצורים חברתיים
רב הילדים הסובלים מאילמות סלקטיבית רוצים וצריכים קשרים חברתיים, מה שמבדיל את האילמות הסלקטיבית מהפרעות אחרות, דוגמת אוטיזם. חלקם הם בעלי כישורים חברתיים תקינים, אך חלקם חסרים אותם וזקוקים לעזרה בפיתוחם של כישורים אלו. - סימפטומים פיזיים
אילמות, כאבי בטן, בחילות, כאבי פרקים, כאבי ראש, כאבי חזה, קוצר נשימה, תחושות עצבנות ופחד. - הופעה חיצונית
רבים מהילדים הסובלים מאילמות סלקטיבית מציגים הבעת פנים קפואה, שפת גוף נוקשה והימנעות מקשר עין כאשר הם חשים בחרדה. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר אצל הילדים הצעירים יותר או כאשר הם מוצגים בפני אדם לא מוכר. ככל שהילד בוגר יותר או שנמצא בסביבה מוכרת יותר, כך יראה פחות חרד בשפת גופו. - מאפיינים רגשיים
כאשר הילדים צעירים יותר, פעמים רבות אינם מוטרדים מהאילמות משום שבני גילם נוטים לקבל אותם כפי שהם. ככל שעולה הגיל, מתפתחת לעתים קרובות מבוכה שעלולה להוביל להתנהגות שלילית בשל חרדה שאינה מטופלת. - עיכובים התפתחותיים
חלקם של הילדים עם אילמות סלקטיבית סובלים מעיכובים התפתחותיים ובמקרים של עיכובים בכמה מישורים, הם מאובחנים בתוך קשת הפרעות האוטיזם. עיכובים כוללים: עיכוב בהתפתחות מוטורית, תקשורתית ו/או חברתית. - ליקויים בוויסות החושי (DSI) / קשיים בעיבוד
אצל רבים מהילדים עם אילמות סלקטיבית הקשיים בעיבוד החושי הם הגורם להופעתה של האילמות וההסתגרות. באופן כללי, ככל שהסביבה צפופה יותר ויש בה יותר גירויים חושיים, כפי שיש בגן או בביה"ס, כך יש סיכוי רב יותר להפעלת מנגנון הגנה חושי שמביא את הילד למצב של קיפאון, עד כדי מצב קיצוני של אילמות.מאפיינים נפוצים של קשיים בוויסות חושי: בררות באוכל, בעיות בעשיית צרכים, רגישות למצבים עם קהל רב, לאורות, לקולות חזקים, למגע (נגיעות אקראיות באחרים, סירוק שיער, מדבקות, גרביים וכדומה). חושים חדים, הבחנה מהירה, רגישות, קשיים במשמעת עצמית (מוחצנות, חוסר קבלת מרות, קלות בהגעה לתסכול, עיקשות, חוסר גמישות).
במסגרת החינוכית ילד עם קשיים בוויסות החושי מציג אחד או כמה מהמאפיינים הבאים: הסתגרות, משחק לבד או לא משחק כלל, היסוס בתגובה (גם לא מילולית), הסחת דעת מהירה, קושי במעקב אחרי מספר הוראות או עמידה במשימות. יתכנו קשיים בתחום הלמידה או להפך, התמקדות במישור הלימודי כפיצוי על החסך במישור החברתי. רבים מהסימפטומים הללו אינם מופיעים כאשר נמצאים בסביבה רגועה ובטוחה כמו בבית. אצל חלק מהילדים ישנן בעיות בעיבוד החושי כמו בעיות בעיבוד השמעתי שגורמות להגברת הלחץ הנפשי.
- הפרעות נוספות
חרדת פרידה, הפרעה אובססיבית-כפייתית, אגרנות, טריכוטילומניה (משיכת שיער, חיטוטים בעור ובציפורניים), הפרעת חרדה כללית, פוביות, התקפי חרדה. - קשיים ביצירת תקשורת
רבים מהילדים עם אילמות סלקטיבית מתקשים לתקשר גם באופן לא מילולי (הצבעה, הנהון ראש, נפנוף יד לשלום). אך קשיים אלו הם נסיבתיים ולרב מופיעים רק במצבי חרדה. - קשיים בתפקוד חברתי
רבים מהילדים בעלי אילמות סלקטיבית אינם מסוגלים לתפקד במצבים חברתיים. במפגש עם אדם זר או בלתי מוכר, הם יסגרו בתוך עצמם וימנעו ממגע עיניים וייאלמו, ינתקו מגע עם כל אדם אחר באותה סיטואציה. רבים מהילדים הולכים כצל מאחורי הוריהם באירועים חברתיים, ונמנעים מכל אינטראקציה חברתית. פעמים רבות יתנהגו בחופשיות לצד אנשים שאינם מכירים, דוגמת מוכרים בחנות, אך ברגע שהללו יפנו אליהם, ינתקו מגע. ככל שהילד גדל, הקיפאון במצבים חברתיים יופיע פחות אך הילד עדיין לא יתקשר עם סביבתו או שיצור תקשורת לא-מילולית לאחר זמן מה של התרגלות למצב.